استادان گرانقدری که با راهنماییهای گرانقدرشان مرا در پیمودن راه یاری نمودند.
از جناب آقای دکتر خسرونژاد، جناب آقای دکتر شمشیری، جناب آقای دکتر کریمی، سرکار خانم دکتر البرزی، سرکار خانم دکتر شاهسنی و استاد بزرگوار جناب آقای دکتر نوشادی صمیمانه سپاسگزارم.
اساتید بزرگواری که داناییشان، علم کلامشان، روشنایی و شاگردیشان افتخار را برایم به همراه داشت.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از برادارها و خواهرهای بزرگوار و عزیزم که رنج و سختیهای تحصیل علم مرا هر کدام به نوعی به دوش کشیدند صمیمانه سپاسگزارم. امید آنکه خواهر کوچکشان قدردان زحماتشان باشد.
از دوستان و همکلاسیهای عزیزم که این حقیر را در به تحقق رساندن این پژوهش یاری نمودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.
از کلیه دبیران و معلمان شایستهی شهر شیراز که هریک به نحوی مرا مورد لطف و عنایت خود قرار دادند که ذکر نام آنها در این مجال نمیگنجد، تشکر و قدردانی می نمایم.
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
چکیده
مقایسهی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس
مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران
به کوشش
فاطمه نظری رودبالی
هدف این پژوهش عبارت از شناسایی علل و عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران و مقایسهی آن با مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی بود. این پژوهش در پارادایم کیفی و در دو بخش اسنادی و مصاحبه انجام گرفت. بخش اسنادی بررسی آرا و نظریات پائولو فریره به منظور استخراج مولفه های نابرابری آموزشی بود و بخش مصاحبه با معلمان دبیرستانهای شهر شیراز و متخصصان تعلیموتربیت صورت گرفت. در بخش مصاحبه، داده ها به روش مصاحبهی عمیق گردآوری شدند که در آن افراد مورد مطالعه به شیوهی هدفمند و با توجه به اصل نمونهگیری با حداکثر تنوع و با رعایت اصل اشباعشدگی انتخاب شدند و در بخش اسنادی، استخراج مولفه ها بر اساس آرا و نظریات پائولو فریره از بررسی چهار اثر وی یعنی آموزش ستمدیدگان، آموزش شناخت انتقادی، کنش فرهنگی برای آزادی، آموزش در جریان پیشرفت و به ویژه دو اثر آموزش ستمدیدگان و آموزش شناخت انتقادی با شیوهی تحلیل استقرایی انجام گرفت. در ادامه نقاط اشتراک و افتراق مولفه های استخراج شده در جدولی تناظری ارائه گردید. پژوهشگر برای تجزیه و تحلیل داده ها در هر دو بخش از تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد تئوری داده مبنا بهره گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل ایجادکنندهی نابرابری در نظام آموزشی ایران و مکتب انتقادی هر دو از یک ریشه برمیخیزند. عوامل نابرابری آموزشی از دیدگاه مصاحبهشوندگان نشات گرفته از جامعه بود که در جامعه نیز نظامهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و اقتصادی عوامل نابرابری را شکل میدادند. نظام آموزشی نیز با ساختار متمرکز موجود خود عوامل نابرابری را ایجاد میکند. از دیدگاه فریره، نابرابریها و بیعدالتیها برخاسته از جامعه است که در جامعه نیز نظامهای مختلف در شکلگیری بیعدالتیها و نابرابریها دخیلاند و نظام آموزشی در جهت حفظ نابرابریهای موجود عمل میکند؛ ازاینرو با توجه به تعریف متفاوت نابرابری آموزشی از دیدگاه مصاحبهشوندگان و دیدگاه فریره، مفاهیم استخراجی در لفظ مشترک اما در معنا متفاوت بودند.
واژه های کلیدی: بیعدالتی، نابرابری آموزشی، نظام آموزشی ایران، مکتب انتقادی، پائولو فریره
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱- بیان مسأله ۵
۱-۲- ضرورت و اهمیت پژوهش ۷
۱-۳- اهداف پژوهش ۹
۱-۳-۱- اهداف جزیی ۹
۱-۴- تعاریف مفهومی واژهها و اصطلاحات ۹
۱-۴-۱- نظام آموزش و پرورش ۱۰
۱-۴-۲- عدالت ۱۰
۱-۴-۳- برابری ۱۰
۱-۴-۴- نابرابری ۱۱
۱-۴-۵- برابری و نابرابری آموزشی ۱۱
۱-۴-۶- نظریه انتقادی ۱۲
فصل دوم: ادبیات پژوهش
۲-۱- مبانی نظری ۱۶
۲- ۱- ۱- پیش سقراطیان ۱۶
۲- ۱- ۱- ۱- هرقلیطوس ۱۶
۲- ۱- ۱- ۲- سوفسطاییان ۱۶
۲- ۱- ۲- سقراط ۱۷
۲- ۱- ۳- افلاطون ۱۸
۲- ۱- ۴- ارسطو ۱۸
۲- ۱- ۵- رواقیون ۱۹
۲-۱-۶- اپیکوریان ۲۰
۲- ۱- ۷- قرون وسطی ۲۰
۲-۱-۸- آگوستین ۲۰
۲- ۱- ۹- توماس هابز ۲۱
عنوان صفحه
۲- ۱- ۱۰- اسپینوزا ۲۲
۲- ۱- ۱۱- هیوم ۲۲
۲- ۱- ۱۲- روسو ۲۳
۲- ۱- ۱۳- کانت ۲۴
۲- ۱- ۱۴- هگل ۲۵
۲- ۱- ۱۵- فایده گران یا اصحاب اصالت فایده ۲۵
۲- ۱- ۱۵- ۱- جرمی بنتهام ۲۶