۱
خیلی کم
۲
کم
۳
تا حدودی
۴
زیاد
۵
خیلی زیاد
در این پرسشنامه، برای هر سوال پنج گزینه وجود دارد، پاسخ دهنده یکی از پنج گزینه را انتخاب می نماید. گزینه انتخاب شده توصیف کننده متغییر مورد نظر، از نظر پاسخ دهنده می باشد. بطور کلی در پرسشنامه شناسایی عواملی کلیدی مؤثر در پیاده سازی موفقیت آمیز سیستمERP برای اینکه جواب سوالات کیفی اهمیت کلی پیدا کند از یک تا پنج درجه بندی شده و در قالب گویه های خیلی زیاد – زیاد – تاحدی – کم -خیلی کم) در معرض قضاوت پرسش شونده قرار می گیرد. یک برای خیلی کم ، دو برای کم ، سه برای تاحدی، چهار برای زیاد و پنج برای خیلی زیاد، مورد استفاده قرار می گیرد.
پرسشنامه پژوهش برای جمع آوری نظرات پیرامون موضوع تحقیق به شرح ذیل می باشد:
الف – طراحی سوالات عمومی :
این بخش از پرسشنامه جهت دریافت اطلاعات پیرامون ویژگی های جنسیت، سابقه کاری، میزان تحصیلات و سمت سازمانی است.
ب – طراحی سوالات اختصاصی :
این بخش از پرسشنامه پیرامون اهمیت هریک از عوامل مؤثر شناسایی شده است، که اولین قدم در تعیین این بخش از سوالات پرسشنامه، مشخص کردن متغیرهای پژوهش است. پس از آن است که می توان در مورد نوع سوالهایی که می تواند این متغیرها را اندازه گیری کند تصمیم گرفت. سوالهای مورد استفاده در پرسشنامه حاضر سوالهای بسته – پاسخ است. سوالهای بسته- پاسخ، مجموعه از گزینه ها را ارائه می دهند تا پاسخ دهنده از میان آنها یکی را انتخاب کند.
پاسخ دهنده این نوع سوالها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می دهد. مزیت عمده این نوع سوالها در استخراج و تجزیه و تحلیل آسان و سریع داده هاست. در پرسشنامه بر مبنای مدل مفهومی پژوهش، ۳۲ سئوال مطرح شده است که متغیرهای تاثیرگذار بر استقرار موفقیت آمیز سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را نشان می دهند. برای مشاهده پرسش نامه به پیوست پایان نامه مراجعه شود.
۳- ۸ روایی و پایایی پرسش نامه
ابزار اندازه گیری پژوهش باید قادر باشد اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری های نهایی را در اختیار محقق بگذارد و بدین منظور باید از روایی و پایایی برخوردار باشد.
۳-۸-۱ روایی پرسشنامه
روایی / اعتبار[۸۸]: مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده اشاره می کند (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷).
در آزمون روایی، هدف آن است که به مشکلات و ابهام های احتمالی موجود در عبارتبندی سوال ها و پرسشنامه و مواردی از این قبیل پی برد. نخست، جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سوالات، پرسشنامه در بین تعدادی از خبرگان و متخصصین توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده، پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) توزیع شد.
۳-۸-۲ پایایی پرسشنامه
پایایی[۸۹] : پایایی، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن ابزار اندازه گیری کمک می کند (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷). یعنی آزمون هایی که از آنها برای انجام تحقیق استفاده می شود، باید در هر بار استفاده نتایج یکسان و قابل اعتمادی داشته باشد. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی، تکنیک های متعددی وجود دارد:
تکرار آزمون (بازآزمایی)، روش معادل سازی (موازی و همتا)، روش تنصیف (دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته)، کودر ریچاردسون اشاره کرد که معروفترین آنها روش آلفای کرونباخ می باشد.
در این پژوهش، پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از نرم افزار روش اندازه گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (۰)، به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+)، به معنای پایایی کامل قرار می گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می شود.
جدول ۳-۲: ضریب پایایی عناصر پرسشنامه ERP
عناصر
تعدادسوال
ضریب آلفای اولیه
ضریب آلفای
نهایی
عوامل کلیدی مؤثر در پیاده سازی سیستم ERP
۳۲