– درجه تعهد به کیفیت محصول
کارآفرینی سازمانی
توجه به سودهای کوتاه مدت حقوق مبتنی بر تخصص و شایستگ پرداخت براساس میزان تلاشهای کاری محرکهای برانگیزاننده تناسب پرداخت با نیاز کارکنان
اعمال کنترل شدید
– استفاده از استانداردهای کاری
– الزام به تهیه و ارائه گزارشهای روزانه
– سیستم کنترل غیر منعطف
نمودار ۲-۲ موانع کارآفرینی سازمانی ( کرد نائیج و همکاران ؛ ۱۳۸۶ ، ص۷ )
۲-۸ عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) :
مقیمی ( ۱۳۸۳ ) عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی ر ا در سه عامل زیر دسته بندی می کند :
۲-۸-۱ عوامل ساختاری کارآفرینانه :
شامل مواردی از قبیل ساختار سازمانی ، راهبرد سازمانی، سیستم حقوق و دستمزد ، سیستم مالی و بودجه ای، سیستم اطلاعاتی ، سیستم تحقیق و توسعه، سیستم کنترل و نظارت، سیستم منابع انسانی و فرایندها و روش ها.
۲-۸-۲ عوامل رفتاری کارآفرینانه :
شامل مواردی از قبیل فرهنگ سازمانی، انگیزش نیروی انسانی، سبک رهبری ، ویژگی های کارکنان و مدیران ، آموزش منابع انسانی و سیستم ارتباطات انسانی.
۲-۸-۳ عوامل زمینه ای کارآفرینانه :
که شامل مواردی از قبیل ارتباط با ارباب رجوع ، محیط سیاسی- قانونی، محیط اجتماعی- فرهنگی و محیط اداری. ( عبدالملکی و همکاران ؛ ۱۳۸۷ ،۶ و ۷) .
۲-۹ ساختار شرکتهای های کارآفرین :
سازمانهای سنتی بر ساختارهای سنتی مبتنی هستند. ویژگیهای ساختار بوروکراتیک ظرفیت یک شرکت یا سازمان را یرای پرورش کارآفرینی محدود می کند ؛ از طرف دیگر برخی از نویسندگان اظهار داشته اند که ساختارهای سازمانی ارگانیک ، رفتار کارافرینانه را ترغیب می کند ( حق شناس و همکاران ؛ ۱۳۸۶ ، ص ۱۰ ) .
ساختار ارگانیک ، انعطاف پذیر ، مبتنی بر ارتباطات باز، نامتمرکز و منعطف باعث برانگیختن کارآفرینی می گردد ( اسلوین و کوین ؛ ۱۹۹۰ ، ص ۴۳ – ۵۳ )[۳۶] .
۲-۱۰ ویژگی های شرکت های کارآفرین :
صمد آقایی ( ۱۳۷۸ ) ویژگی های زیر را برای سازمان های کارآفرین بیان می کند :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ساختارغیر متمرکز بودن ، غیر رسمی بودن ، عمودی و افقی بودن ارتباطات ، در انحصار نبودن اطلاعات ، گروهی بودن کارها ، کنترل آسان و غیر رسمی ، داشتن کارکنان توانمند، حمایت مدیریت ، قدردانی مدیریت از افراد ریسک پذیر، تحمل کردن انحراف از قواعد کارکنان متولی شدن طرح های کارآفرینانه، داشتن تنوع در حمایت های مالی مدیریت ، حمایت مدیریت از طرح های کوچک آزمایشی ، به کارگیری ایده ها ی جدید کارکنان ، تغذیه ی مالی برای شروع و حرکت طرح های نو و قدرت تصمیم گیری مدیریت ( عبدالملکی و همکاران ؛ ۱۳۸۷ ، ص ۸ ) .
مطالعاتی که در زمینه ارتباط بین ویژگیهای فردی و رشد و توسعه اقتصادی صورت گرفته است، نشان می دهد که پیشرفت به یک گروه و مذهب خاص اختصاص ندارد و با رشد و توسعه برخی از ویژگی ها در افراد می توان رشد اقتصادی را در جوامع مختلف فراهم کرد ( حسین زاده ؛ ۱۳۸۹ ، ص ۵) .
دراکر معتقد است که خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی لازم و ملزوم یکدیگرند. به حدی که کارآفرینی بدون خلاقیت و نوآوری حاصلی ندارد ( همان منبع ) .
مدیریت کارآفرین نقش مهمی در تشویق و تحریک نوآوری در موسسات ایفا می کند .پشتیبانی مدیر کارآفرین ، نقش بسزایی در افزایش کمی و کیفی محصول بازی می کند . همچنین مدیر کارآفرین از نظر سیاست های اجرایی و مالی پروژه را تامین می کند. مدیر کارآفرین ممکن است در انتخاب رهبر
پروژه اثر بگذارد و دقت و کنترل لازم را به رهبر پروژه بدهد . از طرف دیگر مدیر پروژه ، افراد را از بخش های گوناگون کار جهت حل مشکلات مشترک یا ارتقای سطح سازمان به همکاری فعال دعوت می کند. در نهایت مدیر کارآفرین نقش مهمی در آفرینش یک الگوی مناسب برای زیردستان جهت تقویت نوآوری دارد ( ربیعی ؛ ۱۳۸۸، ۱۵ و ۱۶ ) .
۲-۱۱ الگوهای شرکتهای کارآفرین :
صاحب نظران مختلف چارچوب های علمی وکاربردی متعددی را برای ایجاد سازمان کارآفرینانه و اقتصاد محور ارائه کرده اند که در این قسمت به برخی از این مدل ها اشاره میشود.
۲-۱۱-۱ الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن [۳۷] :
این الگو بر مبنای رویکرد مدیریت استراتژیک است . اطلاعات حاصل از محیط های درونی و بیرونی سازمان سرآغاز فرایند کارآفرینی سازمانی هستند )کورنوال و پرلمن ؛ ۲۰۰۲ ، ص ۲۰( .
فشارهایی برای کارآفرینی :
سازمانی، گروهی، فردی
ارزیابی گزینه ها :
– چشم انداز
– معاونت و هدفها
– استراتژی
محیط خارجی
نتایج
اجرا
ارزیابی فرصتها
محیط داخلی
کنترل و ارزیابی اثربخشی
نمودار ۲-۳ مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن ( فیض بخش و همکار،۱۳۸۷ ، ص۲ )
بر اساس این مدل ، ویژگی های سازمانهای سنتی و کارآفرین از ۹ بعد باهم مقایسه می شوند. جدول زیر این ویژگی ها را نشان می دهد :
جدول۲-۱ مقایسه ی ویژگیهای سازمانی سنتی و کارآفرین
ویژگی های سازمانی
سازمان های سنتی
سازمان های کارآفرین