ب:تعهد (Commitment)
به معنی همسو بودن با اهداف گروه یا سازمان است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-برای تحقق اهداف سازمان با فداکاری و از خود گذشتگی عمل می کنند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-دارای حسی هدفمند برای انجام ماموریتهای بزرگتر و بالاتر هستند.
-در تصمیم گیری و تبیین انتخابهای خود ارزشهای اصلی گروه را به کار می گیرند.
ج: قوه ابتکار
به معنی آمادگی برای استفاده کردن از فرصتهاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-از هر فرصت و موقعیتی استفاده می کنند.
-بدنبال اهداف فراتر از نیازها و انتظارات خود می باشند.
-اگر کاری ضروری قلمداد شد ، با قوانین به صورت منعطف برخورد می کنند.
د: خوش بینی:
به معنی پافشاری در پی گیری اهداف علیرغم موانع و مشکلات است.چنین افرادی:
-به رغم موانع و مشکلات ، با پشتکار در جهت تامین اهداف می کوشند.
-با امید به موفقیت ، به جای ترس از شکست ، کار می کنند.
-موانع را به عنوان فرصتی برای قابلیت مدیریت شرایط و نه بعنوان یک اشتباه شخصی می بینند.
ب:شایستگیهای اجتماعی:
این شایستگی مبین ویژگیهایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.این بعد شامل دو معیار ، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی به شرح ذیل است:
۱-آگاهی اجتماعی (Social Awareness)
این معیار شامل پنج خرده معیار ، همدلی ، خدمت مدار ، توسعه و بهبود دیگران ، تنوع در نفوذ و قدرت و آگاهی سیاسی به شرح ذیل است:
الف:همدلی (Empathy)
احساس هیجانات ، احساسات و نگرشهای دیگران و علاقه مندی فعال به مسایل مورد علاقه دیگران است.افرادی که دارای این شایستگیها هستند:
-در توجه به علایم همسان و گوش دادن به دیگران فعال هستند.
-نسبت به درک و فهم نگرشهای دیگران با حساسیت عمل می کنند.
-بر اساس فهم احساسات و نیازهای دیگران ، به حل مسایل و مشکلات اقدام می کنند.
ب:خدمت مداری (Service Orientation)
پیش بینی ، تشخیص نیازهای مشتریان است. چنین افرادی :
-با میل و رغبت به دیگران کمکهای مناسب ارائه می کنند.
-راه های افزایش وفاداری و رضایت مشتریان را بررسی می کنند.
-نیازهای مشتریان را درک و آنها را با خدمات و محصولات تطبیق می دهند.
ج:توسعه و بهبود خدمات دیگران (Developing Others)
احساس نیاز دیگران برای بهبود و تقویت توانایی های آنهاست.چنین افرادی:
-دارای روابط استاد شاگردی هستند و به موقع مربیگری می کنند و پستهایی را که چالشی است و رشد مهارتهای افراد را موجب می شود ، به آنها پیشنهاد می شود.
-نقاط قوت موفقیتهای دیگران را می شناسند و نسبت به اعطای پاداش اقدام می کنند .
-به دیگران بازخورد مفید ارائه می کنند و نیازهای آنها را برای رشد و توسعه شناسایی می کنند.
د:تنوع در نفوذ قدرت (Leveraging Diversity)
ایجاد فرصتها از طریق افراد مختلف است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-با بی صبری و ناشکیبایی و تعصب و سوگیری مقابله می کنند.
-تفاوتها را فرصت تلقی و محیطی را ایجاد می کنند که افراد در آن رشد کرده و شکوفا شوند.
-با افراد در زمینه های مختلف ارتباط برقرار می کنند و با آنها برخورد احترام آمیز دارند.
ه:آگاهی سیاسی (Political Awareness)
شناخت روندهای احساس گروه و روابط قدرت است. چنین افرادی:
-نسبت به روابط کلیدی قدرت شناخت دارند.
-موقعیتها و حقایق سازمانی و بیرونی را درک می کنند.
-شبکه های اجتماعی مهم و حیاتی را شناسایی می کنند.
۲-مهارتهای اجتماعی (Social Skills)
این معیار شامل هفت خرده معیار تحت عناوین نفوذ ، ارتباطات ، رهبری ، شتاب دهنده تغییر ، مدیریت تضاد ، ایجاد تعهد و همکاری به مشارکت به شرح ذیل است:
الف:نفوذ (Influence)
بکارگیری تاکتیکهای موثر برای متقاعد کردن است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-در متقاعد کردن افراد مهارت دارند.