استاد ناظر
روحالله دیانت
نماینده تحصیلات تکمیلی
استادیار
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مدیر امور آموزش و تحصیلات تکمیلی
نام و امضاء نام و امضاء
سپاس و ستایش خدای را جل و جلاله که آثار قدرت او بر چهره روز روشن، تابان است و انوار حکمت او در دل شب تار، درفشان. آفریدگاری که خویشتن را به ما شناساند و درهای علم را بر ما گشود و عمری و فرصتی عطا فرمود تا بدان، بنده ضعیف خویش را در طریق علم و معرفت بیازماید.
تقدیم به:
پدر و مادر عزیز و مهربانم
که در سختیها و دشواریهای زندگی همواره یاوری دلسوز و فداکار و پشتیبانی محکم و مطمئن برایم بودهاند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تشکر و قدردانی:
به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» بسی شایسته است از استاد فرهیخته و فرزانهام جناب آقای دکتر جلال رضائینور که با کرامتی چون خورشید، سرزمین دل را روشنی بخشیدند و گلشن سرای علم و دانش را با راهنماییهای کار ساز و سازنده بارور ساختند; تقدیر و تشکر نمایم.
از اساتید گرامیام جناب آقای دکتر یعقوب فرجامی و بطور اخص از جناب آقای دکتر رحیم فوکردی بسیار سپاسگزارم چراکه بدون راهنماییهای این بزرگواران تأمین این پایاننامه برایم بسیار مشکل بود.
از استاد گرامی جناب آقای دکتر مجید نیلی احمدآبادی که داوری پایاننامه جاری را قبول زحمت نمودند بسیار سپاسگزارم و نیز از استاد گرامی جناب آقای دکتر روحالله دیانت نماینده محترم تحصیلات تکمیلی دانشگاه کمال تشکر را مینمایم.
همچنین از جناب آقای مهندس تورج حاجی رحیمیان مدیرکل سازمان ثبت احوال استان اصفهان و بهویژه جناب آقای رضا احمدی معاونت آموزش و پژوهش سازمان ثبت احوال استان اصفهان و کلیه معاونان، کارشناسان، خبرگان و متخصصان سازمان ثبت احوال کشور در تهران و اصفهان به دلیل یاریها و راهنماییهای بیچشمداشتشان که بسیاری از سختیها را برایم آسانتر نمودند، تشکر و قدردانی مینمایم.
در پایان از خواهر عزیزم فرحناز شیخ بهائی بهپاس همه زحمات و همفکریهایش سپاسگزاری مینمایم.
چکیده:
هدف پژوهش جاری توسعه و ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش در زنجیره تأمین خدمات دولت الکترونیکی و با تأکید بر مؤلفه تجارت الکترونیکی G2C است. بدین منظور محقق سازمان ثبتاحوال استان اصفهان را بهعنوان بستر پژوهش و دیدگاهها و نظرات خبرگان و متخصصان سازمان ثبتاحوال را بهعنوان منابع اصلی پژوهش انتخاب کرد. ایشان از مصاحبههای عمیق و مشاهده مستقیم برای گردآوری دادههای دستاول استفاده نمود. ضمن آنکه از برخی دادههای دستدوم نظیر مستندات موجود سازمان و ادبیات مروری در پیشینه پژوهش بهره برد. محقق بهمنظور تجزیه، تحلیل و ترکیب دادهها از رویههای روش پژوهش گراندد تئوری استفاده نموده است، همچنین او از تکنیکهای دادهکاوی متنی بهمنظور بررسی صحت و دقت نتایج حاصل از پژوهش استفاده نموده است. استفاده از روششناسی مذکور توسعه و ارائه مدلی را در پی داشت که ضمن تبیین چگونگی روابط مدیریت دانش، زنجیره تأمین خدمات و تجارت الکترونیکی G2C امکان استفاده بهینه از چرخه مدیریت دانش، در سازمانهای ارائهکننده خدمات دولت الکترونیکی را بیان میدارد و تأکید می کند کاربرد مدل ارائهشده، بهرهوری سازمانهای ارائهکننده خدمات دولت الکترونیکی را افزایش میدهد. در مدل مذکور، ۶ لایه تدوین و توسعه دادهشده است که عبارتاند از (۱) فرهنگسازی، (۲) استانداردها و آییننامهها، (۳) سند راهبردی و خطمشی مدیریت دانش، (۴) مکانیزمهای تشویقی، (۵) زیرساخت فناوری و کاربرد IT، (۶) چرخه مدیریت دانش. محقق پس از تدوین ۶ لایه به توسعه چرخه مدیریت دانش و طراحی بهینه فرآیندهای مدیریت دانش در طول زنجیره تأمین خدمات پرداخته است و بیان میدارد استفاده از چرخه مدیریت دانش مذکور، امکان توسعه خدمات دولت الکترونیکی در حوزه خدماتی دولت به شهروندان را مهیا می کند. چرخه مدیریت دانش توسعه دادهشده شامل مراحل (۱) هدفگذاری دانش، (۲) کاوش و شناسایی دانش، (۳) خلق و مهار نمودن دانش، (۴) سازماندهی دانش، (۵) ترکیب و توسعه دانش، (۶) ثبت و ضبط دانش، (۷) تسهیم و نشر دانش، (۸) درک دانش، (۹) کاربرد دانش، (۱۰) ارزیابی دانش و (۱۱) نگهداشت دانش است. درنهایت مؤلفههای مدل ارائهشده با عوامل موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه دانشمندان مختلف مقایسه و درنتیجه کاربردی و تأثیرگذار بودن مدل مورد تائید قرار گرفت.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، زنجیره تأمین، تجارت الکترونیکی G2C، گراندد تئوری، دادهکاویمتنی.
فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه ۲
۱-۱- مقدمه و تاریخچه موضوع ۲
۱-۱-۱- تعاریف و مدلهای دولت الکترونیک ۳
۱-۱-۲- مدلهای اطلاع رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک ۳
۱-۲- اهمیت موضوع ۸
۱-۳- اهداف تحقیق ۱۰
۱-۴- سوالات و فرضیات ۱۰
۱-۴-۱- سوال اصلی ۱۰
۱-۴-۲- سوالات فرعی ۱۱
۱-۵- کاربردهای تحقیق ۱۱
۱-۵-۱- هدف اصلی ۱۱
۱-۵-۲- هدف فرعی ۱۱
۱-۵-۳- نوآوریهای پیش بینی شده ۱۱
۱-۵-۴- روش و مراحل تحقیق ۱۱
۱-۶- ساختار پایاننامه ۱۳
۱-۷- خلاصه فصل اول ۱۳