مدل ارائه شده در این تحقیق MILP میباشد. در ارائه این مدل سعی شده است تا ارتباط چالشهای فوق با یکدیگر حفظ شوند. برای بررسی خروجی مدل و اعتبار سنجی آن مثالهای عددی متفاوتی در مقیاسهای متفاوت حل شده و با هم مقایسه شده اند و یک مطالعه موردی نیز در این راستا صورت گرفته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل سوم
مدل سازی زنجیره تامین غذایی
۳-۱ مقدمه
در این فصل از تحقیق مسئلهای برای مدیریت زنجیره تامین غذایی مطرح می شود که برای این مسئله یک مدل ریاضی ارائه می شود. بعد از معرفی مدل و ارائه فرمولهای آن به توضیح مدل و هر فرمول پرداخته خواهد شد. برای اعتبار سنجی این مدل مثالهای عددی زیادی در مقیاسهای مختلف حل شده اند که در انتهای این فصل نتایج این مثالها به همراه یک مثال حل شده نمونه در مقیاس کوچک برای روشنتر شدن کامل مدل و ابعاد آن نیز گنجاده خواهد شد.
۳-۲ مسئله زنجیره تامین و مدیریت آن
این تحقیق به دنبال روشی برای مدیریت زنجیره تامین غذایی میباشد که قادر به کنترل تمامی قسمت های مختلف زنجیره باشد. در فصل پیش سه چالش مهم مطرح در زنجیره تامین غذایی مطرح شد و اهمیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. قطعا مدیریت زنجیرهای به این گستردگی و با این حجم اطلاعات کاری بسیار دشواری بوده و نیازمند مطالعات فراوان و به کارگیری تجارب گذشته میباشد. ارائه یک مدل ریاضی و بررسی آن با بهره گرفتن از علم تحقیق در عملیات می تواند کمک بسیاری برای ایجاد یک مدیریت کارآمد بر روی زنجیره بکند. در این تحقیق نیز سعی بر ارائه مدلی شده است که زنجیره تامین غذایی را در مواجهه با چالشهای مطرح شده بررسی می کند.
۳-۳ معرفی مدل
رویکرد مدلسازی در این مطالعه بر اساس یک نگاه کلی به زنجیره تامین غذایی میباشد که همان طور که در شکل (۳-۱) نیز مشاهده می شود از قسمت های ۱٫ شرکت ۳PL 2.تامین کنندهگان ۳٫ کارخانه یا محل تولید ۳-۱٫ انبارهای ورودی ۳-۲٫ خطوط تولید ۳-۳٫ انبارهای خروجی ۴٫ خرده فروشان تشکیل شده است.
شکل(۳-۱) بخشهای مختلف زنجیره تامین و ارتباطات آنها
تامین کنندگان: در ابتدای این مدل تامین کنندگان وجود دارند که محصولات تولید شده خود، که در واقع مواد خام وروودی برای زنجیره تامین میباشند را عرضه می کنند. عرضه مواد اولیه در کیفیتهای متفاوت انجام می شود و مدل با توجه به سایر شرایط بهترین آن را انتخاب کرده و از تامین کننده مورد نظر تهیه می کند.
انبارهای ورودی و خروجی: نگهداری و حفظ محصولات غذایی در انبار یکی از مهمترین مسائلی است که مطرح میشوند. بیشتر تولیدیهای مواد غذایی به علت داشتن فضایی کوچک قادر به حفظ سلامت و کیفیت محصول حتی در داخل کارخانه نمیباشند و بعضا مجبور به استفاده از افزودنیهای غیر مجاز میشوند [۲۸]. در این مدل مواد خام بعد از ورود به انبار ورودی و محصولات بعد از ورود به انبار خروجی تحت شرایط مناسبی نگهداری میشوند. شرایط حفظ مناسب مواد در انبارها در مدل پیش بینی شده است تا مواد برای حفظ کیفیت خود در شرایط دمایی مناسبی نگهداری شوند. خروجی مدل نیز این شرایط بهینه را مشخص می کند.
خطوط تولید: این مدل از خطوط تولید با ویژگیهای متفاوت بهترین خط تولید را برای تولید هر محصول در دمای مناسب انتخاب می کند و در بخش خروجی در اختیار کاربر قرار میدهد.
حمل و نقل و جریان مواد: شرکت های ۳PL واسطهای جهت تامین وسایل حمل و نقل برای شرکتها و کارخانهها میباشد که جا به جایی مواد میان ایستگاههای مختلف را انجام می دهند و در این مدل نیز بر قراری جریان مواد بر عهده این شرکتها میباشد. امروزه بسیاری از کارخانهها جهت برقراری جریان مواد از این شرکتهای واسطه بهره میگیرند. استفاده از این شرکتها و برون سپاری عملیات لجستیک موجب افزایش سود برای کارخانهها می شود و از طرفی انجام امور حمل و نقل به افراد متخصص، مجرب و در کلاس جهانی سپرده می شود که در نهایت موجب کاهش ریسک و افزایش کارایی در شبکه حمل و نقل زنجیره تامین می شود [۳۹, ۵۸]. شایان ذکر است که در مدل ارائه شده در این تحقیق وسایل نقلیهی خالی از ایستگاههای ۳PL به حرکت در میآیند و بعد از رسیدن به تامین کننده و یا انبار خروجی بارگیری کرده و به سمت مقصد حرکت می کنند و در نهایت بعد از خالی شدن بار به ایستگاه اولیه برمیگردند. این مدل این انعطاف پذیری را دارد که در مورد انواع مختلف و متعدد وسیله های نقلیه تصمیم بگیرد و در خروجی بهترین وسیله یا وسایل نقلیه را معرفی کند.
محصولات و مواد اولیه: هر محصول در چند کیفیت وجود دارد زیرا تولید محصولات متنوع در راستای پاسخ بهتر به نیاز مشتری الزامی میباشد. همان طور که اشاره شد محصولات و مواد خام تنها در دماهای ویژهای حمل یا نگهداری میشوند تا کیفیت خود را حفظ کنند در نتیجه مواد متفاوت با کیفیتها متفاوت ممکن است دارای دمای نگهداری یکسانی باشند که در این صورت در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
در نهایت متغییرهایی که مدل محاسبه می کند و در اختیار ما قرار میدهد عبارت است از:
-
- میزان موجودی انبارها، تعداد انبارهای مورد نیاز در هر واحد و دمای هر انبار
-
- میزان تولیدات
-
- میزان وسایل نقلیه مورد نیاز از هر نوع موجود
-
- مقدار جریان مواد
هدف این مدل هم کاهش هرینهها با در نظر گرفتن مجموع ۵ تابع هدف زیر است که همگی از جنس هزینهاند:
-
- هزینه تولید
-
- هزینه انبارداری
-
- هزینه حمل و نقل میان تامین کنندگان و انبار ورودی
-
- هزینه حمل و نقل میان انبار خروجی و خرده فروش
-
- هزینه خرید مواد خام
۳-۴ روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن
یکی از موارد مهم در مطالعه زنجیره تامین پایدار نحوه محاسبه میزان تولید گازهای گلخانهای میباشد. مطالعات نشان میدهد به حالت کلی دو رویکرد برای محاسبه این مقدار بسیار کاربرد دارد. اولین رویکرد که بیشترین کاربرد را نیز دارد استفاده از میزان تولید گازهای گلخانهای به ازای هر واحد مسافت طی شده و/یا هر واحد جرمی تولید شده برای تولید و/یا مسافت طی شده میباشد که این مقادیر از سایر مطالعات زیست محیطی بدست می آید. رویکرد دوم تخمین انتشار این گازها به شیوه غیر مستقیم است که در این مورد با بهره گرفتن از محاسبه میزان کل انرژی مصرف شده با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف از جمله مسافت، میزان بار و غیره، این مقدار محاسبه می شود [۴۴].
شکل(۳-۲) روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن در حمل و نقل جادهای
در این تحقیق برای تخمین میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از رویکرد اول و روش ارائه شده توسط دفرا[۲۱] استفاده شده است. او با ارائه شکل (۳-۲) میزان تولید گاز دی اکسید کربن را تخمین میزند [۵۹-۶۱]. برای این تخمین به مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه، میزان مصرف سوخت در هر کیلومتر (وابسته به میزان بار وسیله) و میزان تولید گاز دی اکسید کربن به ازای هر لیتر نیاز داریم تا میزان کل گاز تولید شده را بدست بیاوریم. بر اساس این روش تولید گاز دی اکسید کربن نسبت مستقیمی با میزان مصرف سوخت دارد و میزان مصرف سوخت نسبت مستقیمی با مسافت طی شده و بار وسیله دارد. در نتیجه اگر مدل به گونه ای باشد که با انتخاب مسیر و وسیله مناسب مصرف سوخت و مسافت طی شده کمینه شود و بهترین روش برای انتقال مواد انتخاب شود تولید گاز دی اکسید کربن نیز به کمترین مقدار خود میرسد. در سالهای اخیر نیز میزان آلایندگی هر خودرو توسط شرکت سازندهی آن بر روی برچسب انژی نمایش داده می شود.
در انتهای مدل و با جایگذاری خروجیهای بدست آمده در معادلات ۳۶ تا ۳۸ که در بخش بعدی معرفی میشوند میتوان کل انتشار گاز دیاکسید کربن را محاسبه کرد. در واقع با بهره گرفتن از این روش از نیازی برای تابع هدف دوم با هدف کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن وجود ندارد و این امر از پیچیده شدن مدل جلوگیری می کند.
۳-۵ فرضهای مدل
در این مطالعه:
-
- پارامترهای هزینهای (قیمت مواد خام، هزینه تولید و انبار داری، قیمت هر واحد سوخت و …) معلوم میباشند.
-
- فرآیندهای حمل و نقل مشخص میباشند به طوری که هر وسیله از نقطه فرستنده محصولات باکیفیتهای متفاوت و دمای یکسان را دریافت می کند و در نقطه گیرنده تحویل میدهد.
-
- تقاضای محصولات معین میباشد.
۳-۶ نشانه گذاری
شاخص ها
i شاخص نقاط تسهیلات (تامینکنندگان، انبارهای ورودی، انبارهای خروجی، خطوط تولید و خرده فروشان)
j شاخص نقاط تسهیلات (تامینکنندگان، انبارهای ورودی، انبارهای خروجی، خطوط تولید و خرده فروشان)
ij شاخص نشان دهنده ارتباط میان نقاط i و j
q شاخص کیفیت ( q ∈ Q )
t شاخص دما ( t ∈ T )
g شاخص نوع محصول ( g ∈ G )