۳۳۱
۳-۴- متغیرهای تحقیق
متغیرهای این پژوهش عبارتند از:
الف) متغیر مستقل: ابزارهای بازاریابی سبز که سه بعد تبلیغ محیط زیستی؛ برچسب محیط زیستی و برند محیط زیستی را شامل می شود، متغیر مستقل این پژوهش است.
ب) متغیر وابسته: رفتار مصرف کنندگان به عنوان متغیر وابسته در این پژوهش مورد بررسی و آزمون و سنجش قرار میگیرد.
۳-۵- روش گردآوری داده ها و اطلاعات
۳-۵-۱- ابزارهای گردآوری داده ها و اطلاعات
اطلاعات و داده های مورد نیاز این پژوهش بر اساس دو روش ذیل جمعآوری شده است:
الف) مطالعات کتابخانهای: جهت تدوین مبانی نظری از کتابها و مقالات معتبر فارسی و لاتین استفاده شده است. جهت دستیابی به مقالات از جستجوی اینترنتی نیز استفاده شده است.
ب) مطالعات میدانی: برای جمعآوری داده های مورد نیاز این پژوهش، پرسشنامه استفاده شده است و بین نمونهآماری توزیع گردید. برای جمعآوری داده ها لازم در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد که به منظور سنجش ابزارهای بازاریابی سبز و رفتار مصرف کنندگان تدوین شده، استفاده گردیده است. که این داده ها ما را برای پیدا کردن معیارها و شاخصههای لازم موضوع مورد پژوهش یاری میدهد. در واقع این تحقیق به دنبال جمع آوری داده ها برای توصیف شرایط موجود و آزمون فرضیه برای پاسخگویی به سوالات پژوهش است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ابزار اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه است. برای سنجش هر دو متغیر مستقل و وابسته از پرسشنامه راهبر و عبدالوحید[۱۳۶] (۲۰۱۱) استفاده شده است.
۳-۵-۲- ساختار پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق حاضر دارای ۳ بخش میباشد:
بخش اول:
الف- نامه همراه: در این قسمت هدف از تحقیق، ضرورت همکاری پاسخ دهندگان در فروشگاههای لوازم خانگی شهرستان سنندج در ارائه دادههای مورد نیاز و نحوه پاسخگویی به سئوالات بیان شده است.
ب-سوالات عمومی
در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخدهندگان که شامل (سن، جنسیت، سطح تحصیلات و میزان درآمد ماهانه) میباشد جمع آوری گردد.
بخش دوم: سوالات اختصاصی
سوالات تخصصی برای سنجش متغیر مستقل یعنی ابزارهای بازاریابی سبز از پرسشنامه استاندارد پنج گزینهای راهبر و عبدالوحید (۲۰۱۱) استفاده شده است. این پرسشنامه حاوی ۸ سوال با گزینههای، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد میباشد. همچنین برای سنجش متغیر وابسته یعنی رفتار مصرف کنندگان پرسشنامه ۱۳ سوالی راهبر و عبدالوحید (۲۰۱۱) استفاده شده است که این پرسشنامه نیز با طیف پنج گزینهای شامل بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد اندازهگیری میشود.
جدول (۳-۲): ابزارهای بازاریابی سبز
مفهوم
ابعاد
شماره سوالات
تعداد سوالات
ابزارهای بازاریابی سبز
تبلیغ محیط زیستی
۱ تا ۳
۳
برچسب محیط زیستی
۴ تا ۵
۲
برند محیط زیستی
۶ تا ۸
۳