۰٫۸۷
علوم انسانی
۳٫۶۴
سطح معنی داری آزمون t بیشتر از ۰۵/۰ است، یعنی نظر دانشجویان دو دانشکده در مورد هویت خانوادگی تفاوت معنی داری با هم نداشته است.
جدول۳۴-۴: مقایسه میانگین هویت شغلی دانشجویان دو دانشکده
دانشکده
میانگین
آماره (F)
سطح معنی داری
آماره t
سطح معنی داری
فنی مهندسی
۳٫۴۷
۰٫۲۲
۰٫۶۴
۲٫۶۱
۰٫۰۱
علوم انسانی
۳٫۲۸
سطح معنی داری آزمون t کمتر از ۰۵/۰ است، یعنی نظر دانشجویان دو دانشکده در مورد هویت شغلی تفاوت معنی داری با هم داشته است.
فصل پنجم
مقدمه
عنوان این تحقیق بررسی نقش دانشگاه در شکل گیری انواع هویت (فردی، اجتماعی ، ملی ،مذهبی، سیاسی، فرهنگی، شغلی، خانوادگی ) در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاد واحد گرمسارمی باشدکه درفصل اول به بیان مساله،اهمیت وضرورت تحقیق ،هدف کلی تحقیق،اهداف جزیی،سوال اصلی تحقیق،سوال های ویژه،تعاریف نظری وعملیاتی متغیرها،تعاریف عملیاتی ودرفصل دوم به بررسی ادبیات موضوع وپیشینه تحقیق پرداخته شد.درادامه درفصل سوم روش پژوهش ،جامعه آماری،نمونه وروش نمونه گیری،ابزارتحقیق،روش گرآوری داده ها،شیوه تجزیه وتحلیل،روایی وپایایی پرسشنامه،پرداخته درادامه در فصل چهارم تجزیه وتحلیل آماری صورت پذ یرفت ودراین فصل به بحث ونتیجه گیری می پردازیم
بحث و نتیجهگیری
طبق جدول ۴-۱
بر اساس یافته های تحقیق، دانشجویان مورد مطالعه درنوع هویت فردی ، بیشترین امتیاز را در بعد مهلتخواه با میانگین ۰۸/۴ بدست آوردهاند. این یافته بدان معنی است که دانشگاه نتوانسته است به خوبی هویت فردی دانشجویان را شکل بدهد. با توجه به اینکه میزان هویت فردی در بعد زودهنگام با میانگین ۱/۳ ضعیف است، نشان میدهد که دانشجویان نسبتاً از حالت زودهنگاهی خارج شدهاند و به سمت هویت فردی مهلتخواه رو آوردهاند.
یافته های جدول۴-۱ نیز مشخص است که دانشجویان برای دستیابی به دیدگاهی قابل قبول از زندگی مشورتهای زیادی با دیگران داشته و با خود کلنجار رفته است.
همچنین در جدول ۴-۱ نشان میدهد که تعداد کمتری از دانشجویان در رابطه با دیدگاه های برای زندگی زودهنگام هستند.
یا فته های پژوهش حاضربا پژوهش مکوندحسینی وطبری،(۱۳۸۷)به طور غیرمستقیم هماهنگ است.که محیط آموزشگاهی دبیرستان یا دانشگاه در شکل گیری هویت فردی مهلت خواه بوده وخانواده تاثیرزیادی در شکل گیری هویت فردی دارد
طبق جدول ۴-۲ بر اساس یافته های تحقیق دانشجویان مورد مطالعه درنوع هویت اجتماعی بیشترین امتیاز رادر بعد موفق با میانگین ۲/۴ بدست آوردهاند. این یافته بدان معنی است که دانشگاه توانسته است هویت اجتماعی دانشجویان را شکل بدهد. با توجه به اینکه میزان هویت اجتماعی در بعد سردرگم با میانگین ۵/۲ بسیار ضعیف است. نشان میدهد که دانشجویان نسبتاً از حالت سردرگمی خارج شدهاند و به سمت هویت اجتماعی موفق روآوردهاند.
از یافته های جدول ۴-۲ نیز مشخص است که دانشجویان از تجارب گذشته خود پند گرفتهاند و همچنین در انتخاب معاشرت با دیگران از قانون مشخصی تبعیت میکنند.
همچنین جدول ۴-۲ نشان میدهد که تعداد کمی از دانشجویان همچنان برای معاشرت با دیگران سردرگم هستند.
یافته های پژوهش حاضر با پژوهش آقای دلفائی که در سال ۱۳۸۴ انجام شدهماهنگ است. عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی جوانان شهر بابل پرداخته جوانان دانشگاهی هویت اجتماعی موفق تری نسبت به جوانان غیردانشگاهی از ابعاد مختلف در بعد توانایی عقلانی کردن امور، میزان اعتماد به نفس، شبکه ارتباطی، هویت اجتماعی معنادار و مستقیم وجود دارد و بین متغیرهای هویت اجتماعی در بعد هویت خانوادگی، هویت دینی و ملی، رابطه معناداری وجود ندارد. پس میتوان به این نتیجه رسید که دانشگاه در شکل گیری هویت اجتماعی نقش دارد.
طبق جدول ۴-۳