**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون (۷۶۶/۰=r) و سطح معناداری(۰۰۰/۰ =a) درخصوص رابطه بین حس لذت بردن از کار (یکی از مولفه های معنویت سازمانی) و هویت سازمانی نشان از آن دارد که از لحاظ آماری با اطمینان ۹۹/۰ درصد اطمینان و در سطح ۰۱/۰>P همبستگی مثبت و قوی بین حس لذت بردن از کار و هویت سازمانی وجود دارد. بنابراین، می توان اذعان داشت که دو متغیر حس لذت بردن از کار و هویت سازمانی با یکدیگر ارتباط داشته و در صورت هر گونه تغییر (افزایش یا کاهش) در یکی از این دو متغیر، شاهد تغییر (افزایش یا کاهش) در دیگری خواهیم بود. بدین ترتیب هر چه کارکنان احساس کنند که حضور آنها در سازمان و انجام فعالیت های سازمانی برای آن ها لذت آور و مهیج است به همان میزان هویت سازمانی آنها بیشتر می شود در نتیجه فرضیه سوم تحقیق نیز مورد تایید قرار می گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۳-۲-۵-آزمون فرضیه چهارم
«بین “حس مشترک با جامعه ” و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد»
با توجه به اینکه هر دو متغیر در سطح فاصله ای سنجیده شده اند در نتیجه جهت بررسی رابطه بین آن ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می شود.
جدول ۴-۱۲- نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین حس مشترک با جامعه و هویت سازمانی
سطح معنی داری (P)
مقدار رابطه
آماره
نوع همبستگی
مقیاس متغیرها
متغیرها
۰۰۰/۰
** ۶۱۱/۰
r
پیرسون
فاصله ای – فاصله ای
حس مشترک با جامعه و هویت سازمانی
**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون (۶۱۱/۰=r) و سطح معناداری(۰۰۰/۰ =a) درخصوص رابطه بین حس مشترک با جامعه (یکی از مولفه های معنویت سازمانی) و هویت سازمانی نشان از آن دارد که از لحاظ آماری با اطمینان ۹۹ درصد اطمینان و در سطح ۰۱/۰>P همبستگی مثبت و نسبتاً قوی بین حس مشترک با جامعه و هویت سازمانی وجود دارد. بنابراین، می توان اذعان داشت که دو متغیر حس مشترک با جامعه و هویت سازمانی با یکدیگر ارتباط داشته و در صورت هر گونه تغییر (افزایش یا کاهش) در یکی از این دو متغیر، شاهد تغییر (افزایش یا کاهش) در دیگری خواهیم بود. بدین ترتیب هر چه کارکنان حس مشترک بیشتری با جامعه سازمانی خود داشته باشند به همان میزان هویت سازمانی آنها بیشتر می شود در نتیجه فرضیه چهارم تحقیق نیز مورد تایید قرار می گیرد.
۴-۳-۲-۶- آزمون فرضیه پنجم
« بین ” فرصت هایی برای زندگی درونی ” و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد »
با توجه به اینکه هر دو متغیر در سطح فاصله ای سنجیده شده اند در نتیجه جهت بررسی رابطه بین آن ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می شود.
جدول۴-۱۳- نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین فرصت هایی برای زندگی درونی و هویت سازمانی
سطح معنی داری (P)
مقدار رابطه
آماره
نوع همبستگی
مقیاس متغیرها
متغیرها
۰۰۰/۰
** ۴۴۲/۰
r
پیرسون