- زیر ساخت سخت افزار
- زیر ساخت شبکه و ارتباطات
در این معیار زیر ساخت شبکه داخلی و سراسری سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرد و شامل زیر ساخت شبکه سازی و برقراری امنیت شبکه، سرعت و کیفیت دسترسی به شبکه، بستر ارتباطی MPLS،Dialup و E1 می باشد .
- زیر ساخت نرم افزار
- پرتال اینترنتی و اینترانتی
- زیر ساخت امنیتی
در این معیار حریم شخصی، امنیت نرم افزار ها و سخت افزار و کلاینت ها و امنیت روال ها و دستورالعمل ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. از مواردی دیگری که در این معیار مد نظر است ایمنی اطلاعات می باشد، منظور از ایمنی اطلاعات قابلیت حفظ اطلاعات در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه می باشد.
د) فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی
این معیار آنچه که برای شروع کار IT در سازمان مورد نیاز است را ارزیابی می کند. همچنین چگونگی آموزش IT و سطح دانش IT کارکنان در سازمان که یک نقش حیاتی در هدایت و رهبری الکترونیکی ایفا می کنند، را مورد ارزیابی قرار می دهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- فرهنگ سازمانی
- آموزش
این معیار برنامه ریزی اجرای اموزش های تخصصی در حوزه ی فناوری اطلاعات مورد ارزیابی قرار می گیرد که شامل آموزش مدیران ارشد، راهبران، پشتیبانی فنی و آموزش کاربران سازمان می باشد.
- تولید و ایجاد مدیریت دانش در سازمان
در این معیار فرآیندهای خلق، ذخیره و نگهداری و به اشتراک گذاردن دانش در سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.
- توسعه منابع انسانی فناوری اطلاعات
این معیار به ارزیابی توانمند سازی منابع انسانی، توسعه نیروی فعال و متخصص در واحد فناوری اطلاعات و نیز تطابق میان منابع انسانی موجود سازمان با استراتژی، خدمات و فرایند های جدید سازمان می پردازد.
۴-۲-۷-۲- طبقه کلان دوم : آمادگی الکترونیکی جامعه هدف
این طبقه شامل سه معیار دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی ، پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف و رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی می باشد.
الف) دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی
- دسترسی ذینفعان به خدمات ارائه شده
در این معیار دسترسی افراد خدمت گیرنده به زیر ساخت های ارتباطی و خدمات الکترونیکی ارائه شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.
- ایجاد تسهیلات جهت دسترسی سریع و آسان به خدمات الکترونیک
- امکان جایگزین برای خدمات الکترونیک
این معیار به بررسی روش های جایگزین جهت دریافت خدمات ارائه شده توسط سازمان می پردازد.
- دسترسی مجازی جامعه هدف به مسئولین، مدیران و کارشناسان سازمان
همانطور که جامعه هدف نیازمند دسترسی مجازی به خدمات ارائه شده دارند که موجب صرفه جویی در زمان و هزینه و … می شود، نیازمند به دسترسی مجازی به مسئولین، مدیران و کارشناسان سازمان جهت پیگیری مسائل و مشکلات و انتقال نقطه نظرات و پیشنهادات به افراد سازمان هستند.
ب) پذیرش خدمات الکترونیکی سازمان توسط جامعه هدف
از معیار های مهم در آمادگی الکترونیکی سازمان های ارائه دهنده خدمت پذیرش خدمات الکترونیکی سازمان توسط جمعه هدف می باشد. که زیر معیار های آن به شرح زیر می باشد.
- راحتی کار جهت استفاده عموم استفاده کنندگان
- صرفه جویی در هزینه و زمان از طریق خدمات الکترونیک
- آموزش و فرهنگسازی جامعه هدف