-
-
- تاریخچه سیستمهای POS
-
• در سال ۱۸۷۸ دستگاه ثبت پول (cash register) توسط James Ritty اختراع شد.
• در سال ۱۸۸۴ ، NCRدر ایالت متحده بوجود آمد.
• در سال ۱۹۷۰ اولین پایانه POS ایجاد شد.
• در سال ۱۹۷۱ اولین cash register الکترونیکی ابداع گردید.
• در سال ۱۹۷۹ سیستم اسکن POS ابداع شد.
• در سال ۱۹۸۱ اولین POS رستورانی ابداع شد.
دستگاه های POS به دو دسته تقسیم می شوند:
- دستگاه های POS درون شعبه
- دستگاه های POS فروشگاهی (اردکانی و همکاران، ۱۳۸۸)
ATM) Automated Teller Machine) ماشینی خودکار، بسیار دقیق و کارآمد جهت ارائه خدماتی همچون دریافت، پرداخت و انتقال وجوه به صورت اتوماتیک در هر ساعت از شبانه روز به مشتریان می باشد.
نمای بیرونی یک دستگاه ATM دارای ۵ خروجی و ۳ ورودی می باشد که بشرح ذیل است :
قسمتهای خروجی عبارتند از :
۱- صفحه نمایشگر (Monitor) ۲- دریچه رسید مشتری (Receipt Slot) ۳- دریچه پرداخت وجه (Dispenser Slot) 4- دریچه پاکت (Diposit Slot) ۵- بلندگو (Speaker)
قسمتهای ورودی دستگاه عبارتند از:
۱- کارت خوان (Card Reader) 2- کلید های منو (Menu Key) ۳- صفحه کلید مشتری (Key Pad) 4- بارکدخوان
وضعیت بانکها با توجه به برنامههای وزارت اقتصاد و دارایی و تبیین اهداف هر سال و پیگیریهای معاونت بانک و بیمه آن رو به بهبود است. ابتدا کار به جایی رسیده بود که عدهای فکر میکردند برای تولید کار ممکن است خودپرداز انسانی ۲۴ ساعتی در دستور کار بانکها قرار گیرد. دستگاه پوز هم از اجناس لوکس به حساب میآمد. با این تفاسیر رسیدن به حدود ۲۴ میلیون کارت، ۷۶۴۵ خودپرداز و ۱۷۰ هزار پوز در انتهای سال ۸۶ مقداری مناسب است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تاریخچه دستگاه های ATM
این روزها تقریبا ۴۰سال از خدمتگزاری اولین دستگاه خودپرداز (ATM) به بشر میگذرد. دستگاهی که به طور مسلم در آغاز نه ریخت و قوارهای اینچنین داشته و نه مکانیسمی امروزی. اما بی شک مهمترین انگیزه اختراع چنین ابزاری کاهش رودرویی با کارمند باجهنشین بوده است.
اولین دستگاه مکانیکی پرداخت وجه نقد توسط لوتر جورج سیم جیان ساخته و در سال ۱۹۳۹ در نیویورک توسط بانک نیویورک نصب گردید. اما پس از گذشت ۶ ماه به دلیل عدم استقبال مشتریان برداشته شد.
از آن پس تاریخچه دستگاه خودپرداز به مدت ۲۵ سال متوقف گردید تا زمانی که “دلارو” اولین دستگاه خودپرداز الکترونیکی را ساخت که نخستین بار توسط بانک بارکلی در شهر کوچک ان فیلد در شمال لندن در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ نصب شد. این اختراع به آقای جان شپرد بارن منتصب گردیده است، هر چند در همان زمان برخی دیگر از مهندسین به علت تحقیقات خود در رابطه با فن آوری های مرتبط با خودپرداز جوایزی را دریافت نمودند. به شپرد بارن نیز در سال ۲۰۰۵ در لیست افتخارات سال نو جایزه OBE اهدا گردید.
اولین فردی که از این دستگاه استفاده نمود، یک هنرپیشه انگلیسی به نام “رگ وارنی” بود. اولین دستگاه های خودپرداز تنها قادر به پردازش یک رمز تک منظوره بودند که توسط دستگاه نگهداری می شد. این کار با بهره گرفتن از تشعشع و مغناطیس با شدت پایین که توسط دستگاه کارتخوان برای کاهش احتمال تقلب پاک میشد صورت می پذیرفت.
این دستگاه پاکتهای از پیش بسته بندی شده ای که شامل ۱۰ پویند استرلینگ بود را در اختیار کاربران قرار میداد. نظریه شماره شناسایی شخصی یا PIN ذخیره شده روی کارت توسط یک مهندس انگلیسی به نام جیمز گود فلو در سال ۱۹۶۵ ارائه گردید.
در سال ۱۹۶۸ دستگاه خودپرداز تحت شبکه توسط دونالد وتزل که رئیس دپارتمان یک شرکت تحویل و حمل و نقل کالا به نام داکیو تل بود در شهر دالاس ایالت تگزاس اختراع شد.
در سال ۱۹۹۵ یکی از موزه های ملی تاریخ امریکا به نام اسمیت سونیانز داکیوتل و وتزل را به نام مخترعین دستگاه خودپرداز تحت شبکه معرفی کرد. دستگاه های خود پرداز اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی مورد استفاده گسترده در انگلستان قرار گرفت. دستگاه IBM 2984 به درخواست بانک لویدز طراحی شد. پایانه پرداخت وجه نقد کش پوینت مدل ۲۹۸۴ که اولین دستگاه خودپرداز قابل نصب داخل دیوار بود که از نظر عملکرد مشابه دستگاه های امروز بود. CashPoint هنوز هم یک علامت تجاری ثبت شده به نام کمپانی لویدز در انگلیس میباشد. تمامی دستگاه ها همواره به شبکه متصل بوده و قادر به صدور مقادیر مختلفی از پول نقد بودند که به طور همزمان از حساب مربوطه کسر میگردید. تعداد کمی از این خودپرداز ها به بانکی در ایالات متحده واگذار شد. (اردکانی و باقرزاده، ۱۳۸۸)
- موبایل بانک
بانکداری همراه معروف به M-Banking, mbanking, SMS Bankingاست به عنوان اصطلاحی استفاده می شود برای انجام مانده گیری حساب،بررسی وضعیت چک، پرداخت اعتبارات و دیگر معاملات بانکی از طریق تلفن همراه توسط دستگاه هایی مانند: تلفن های هوشمند، PDA ( دستیار دیجیتال شخصی) و انواع گوشی های موبایل، برای اولین بار بانکداری موبایلی از طریق وب در اروپا و در سال ۱۹۹۹ راه اندازی گردید.بانکداری از طریق موبایل تا همین اواخر از طریق وب یا از طریق پیامک انجام می گردید.
در بانکداری همراه تکیه بر ارائه خدمات بانکداری بدون شعبه و از راه دور است. انجام معمالات خورد، کاهش مراجعات به بانک ها، انجام خدمات ۷۲۴، کاهش شدید هزینه ها، سرعت بالای انجام عملیات ها، در دسترس بودن، ایمن بودن، و …. (جنیدی، ۱۳۸۷)