اکسید ازت
۱۰۰
۹
۰
۲۹۰
۴
CO
۱۰۰
۲
۰
۹۳
۱
آلودگی هوا
۱۰۰
۹
۰
۲۵۰
۳
خطر تصادف
۱۰۰
۹
۲
۱۲
۳
همان طور که مشخص است دوچرخه سواری در تمامی موارد اثر چندانی بر محیط نگذاشته است و این اهمیت بحث دوچرخه سواری در نگهداری محیط را نشان می دهد.
۲-۶) تعریف دوچرخه
دوچرخه وسیله ای است مکانیکى که با بهره گرفتن از قدرت حرکتى پاها به هر شکلى قادر به حرکت است. این وسیله در ابتدایى ترین شکل در ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهایى همچون چین، مصر و هند دیده و بر روى دیواره غارها نیز اشکالى از آن موجود است. لفظ دوچرخه از کلمه یونانى به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانى در زبان لاتین به کلمهBICYCLE تبدیل گردید، کلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و کلمه پسوندCYCLE به معنى دایره و به عباراتى طوقه است.
۲-۷) فواید ارتقاء فرهنگ استفاده از دوچرخه
ارزان بودن، بی نیازی از سوخت، اشغال فضای کمتر، تعمیر و نگهداری آسان و قابلیت بکارگیری در معابر کم عرض یا دارای محدودیت از مهمترین ویژگی های اقتصادی– اجتماعی دوچرخه بوده و از سویی، نداشتن آلودگی صوتی و زیست محیطی و ارتقاء سطح سلامت جامعه، آنرا دارای مقبولیت قابل توجهی نموده است. از اثرات دوچرخه سواری می توان به ارتقاء سطح سلامت جسمی و روحی، بهبود عملکرد قلب و تنفس، تقویت عضلانی، بهبود عملکرد مغز و مفاصل بویژه مفاصل زانو و شادی و نشاط و … اشاره کرد. شأن و جایگاه فرهنگ دوچرخه سواری با توجه به نقش مطلوب آن بر سلامتی جامعه و کاهش بیماری های قلبی– عروقی در بین شهروندان و اثر آن بر کاهش معضلات اجتماعی و مشکلات مربوط به تراکم خودروها و بهبود وضعیت ترافیک و کاهش چشم گیر آلودگی هوا، لزوم فراهم نمودن زیرساخت های ضروری با مشارکت، همفکری و همکاری تمامی نهادهای فرهنگی و اجرایی را می طلبد.
۲-۸)تاریخچه دوچرخه سواری
حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداوم بخش کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است .
همچنین، حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط با آن هم به صورت مستقیم و هم با واسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند . حمل و نقل به راستی سازنده و شکننده شهرها می باشد.همچنان که گسترش شهرها نیز در روندی متقابل بر شبکه ها و سامانه های ترابری تاثیر میگذارد.
گرچه مساله جابجایی افراد و کالاها همواره به عنوان یک مساله اساسی در شهرها مطرح بوده و نوآوری ها و سرمایه گذاریهای فراوانی در این راه انجام پذیرفته است اما بویژه پس از گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه موتوری، به یکباره تحولاتی بنیادین هم در سرعت و هم گستردگی امکان ترابری در شهرها پدید آمد که به نوبه خود در تغییر ساختار شهرها و تمرکز جمعیت در آنها نقشی بسزا ایفا نمود.
از سویی دیگر، در آستانه هزاره سوم و با پیشرفت شتابنده فناوری ها و گسترش انواع وسایل ارتباطاتی بر دامنه تقاضای عمومی جهت جابجایی در شهرها افزوده شده است . در عین حال که با افزایش شهرنشینی و در نتیجه بالا رفتن ارزش زمین های درون شهرها، اختصاص سطوح کمتری به تسهیلات حمل و نقلی امکان پذیر گردیده و از این رو ضرورت اتخاذ راهکارهایی جدید جهت ترابری شهری بیش از پیش آشکار گردیده است (کاشانی جو و مفیدی،۱۳۸۸).
تاریخچه دوچرخه سواری را می توان از جنبه داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار داد. به همین منظور ابتدا به تاریخچه این وسیله در جهان و سپس به تاریخچه آن در ایران اشاره می شود.
۲-۸-۱) سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه در جهان
پس از اختراع دوچرخه در سال ۱۸۶۷، نخست این وسیله نقلیه به عنوان وسیله تفریحی مورد توجه همگان قرار گرفت ولی با تکامل تدریجی آن، کم کم از وسیله ای تفریحی – ورزشی به وسیله نقلیه ای که سرعت جا به جایی فردی را به چندین برابر سرعت حرکت پیاده رسانده بود، برای رفت و آمد در سطح شهرها مبدل شد. با آغاز قرن بیستم و پیدایش اتومبیل به عنوان رقیبی برای دوچرخه ، تردد با دوچرخه کاهش یافت. گسترش شهر ها و تغییر نظام کاربری ها ، مطابق با نگر شهای نوگرایانه، رکورد استفاده از آن را تشدید کرد . سرانجام در دهه ۱۹۷۰ ، مسأله بحران سوخت و انرژی در جهان به ویژه در اروپا از یک سو و توجه به مسائل زیست محیطی از طرف دیگر موجب گرایش مجدد به استفاده از این وسیله نقلیه در سطح شهرها شد. موضوعاتی از قبیل ایجاد شهر سالم و توسعه پایدار در دهه ۱۹۸۰ به تعدیل در استفاده از اتومبیل شخصی منجر شد و تردد با دوجرخه را به منزله بخشی از سیستم حمل و نقل درون شهری ،رسمیت بخشید(درودی وهمکاران،۱۳۹۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))