نوع ارتباطات سازمانی و سطوح وظایف هر یک از نهادهای مؤثر در مدیریت شهری را میتوان در شکل ۲ مشاهده نمود.
شکل ۲: ساختار مدیریت شهری در ایران
]کاظمییان، غلامرضا. جزوه درسی درس برنامهریزی شهری، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۴[
۲-۴- جامعه اطلاعاتی
مفهوم جامعه اطلاعاتی[۱۳] که در ابتدا در طول دهههای ۷۰ و ۸۰ مورد اشاره قرار گرفت و به ویژه از نیمه دوم دهه ۹۰ به بعد به کرّات مورد استفاده واقع شد، بازگوکننده ترکیب و همگرایی فناوریهای نوین ارتباطی و تجدید ساختار نظام سرمایهداری و گشایش مرحله تازهای در جوامع بشری است.
اصطلاح جامعه اطلاعاتی، بازگو کننده توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱۴] و تجدید سازمان جامعه پیرامون جریان اطلاعات است. واژه جامعه اطلاعاتی و مفاهیم شبیه به آن یعنی “عصر اطلاعات” و “عصر اقتصاد دانش” جامعهای را توصیف میکند که برای تولید انواع کالاها و خدمات وابستگی زیادی به کاربرد تکنولوژی اطلاعات وجود دارد. اتکای روزافزون بر فعالیتهایی است که مستقیم با تولید، توزیع وکاربرد اطلاعات مرتبط است. در حقیقت این مفهوم نیز در ابتدا برای توصیف مشخصات نوین کشورهای فراصنعتی به کار رفته است، کشورهایی که در آنها همه چیز وابسته به اطلاعات است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
یکی دیگر از تعاریف ارائه شده برای جامعه اطلاعاتی تعریفی است که بر اساس اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی، در اولین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی[۱۵] (در ژنو) به تصویب رسیده و مورد توافق جهانی قرار گرفته است. بنابراین اعلامیه جامعه اطلاعاتی اینچنین تعریف شده است:
جامعه اطلاعاتی جایی است که همه اشخاص به صورت آزادانه توان خلق، دریافت، تسهیم و بکارگیری اطلاعات و دانش را دارا هستند و تمامی افراد، جوامع و ملتها را قادر میسازد تا با در نظر گرفتن اهداف و اصول منشور ملل متحد[۱۶] و احترام به اعلامیه جهانی حقوق بشر[۱۷] به پتانسیل لازم برای ارتقاء توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی دست پیدا کنند. [WSIS[18]]
در راستای بررسی و ارزیابی نقشها و چالشهای تکنولوژیهای نوین اطلاعات و ارتباطات و نزدیک شدن کشورهای جهان به دیدگاه و خط مشی مشترک در مورد چگونگی انتقال جوامع معاصر به جوامع اطلاعاتی، مهمترین گردهمایی ارتباطی بینالمللی تاریخ معاصر، تحت عنوان “اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی” و یا به اختصار “WSIS” برنامه ریزی و برگزار گردیده است.
بعد از کوشش سازمانهای بین المللی در دهه ۹۰ میلادی در راستای ساماندهی دسترسی همگانی به شبکه های اطلاعاتی و ایجاد قوانین پایهای برای یکپارچهسازی اهداف جامعه اطلاعاتی و تکمیل پروتکلهای بین المللی، سازمان ملل متحد با همکاری اتحادیه بین المللی مخابرات تصمیم گرفتند تا اجلاسی را در سطح جهانی و با عنوان اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در دو مرحله برگزار نمایند که مرحله اول آن سال ۲۰۰۳ در ژنو و مرحله دوم آن سال ۲۰۰۵ در تونس برگزار شد.
هدف از برگزاری اجلاس این است که: [WSIS[19]]
-
- یک بیانیه اصول[۲۰] تدوین شود که اصول و قواعد رفتار برای ایجاد یک جامعه اطلاعاتی مشارکتپذیر مبتنی بر روابط برابر در آن درج گردد.
-
- یک برنامه عملیاتی[۲۱] شامل پیشنهادات عملی و اقدامات مشخص تدوین گردد که به واسطه اجرای آن، مردم در سراسر جهان بتوانند به تساوی از فرصتهای فراهم شده توسط جامعه اطلاعاتی استفاده نمایند.[۲۲]
هدف اصلی جامعه اطلاعاتی و نهایتاً هدف نهائی برگزاری اجلاسی با این عنوان، دسترسی به منابع اطلاعاتی و ارتباطی برای همه، در تمام اوقات و همه جا با شرایط مساوی میباشد.
اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که طی دو مرحله در آذر ماه ۱۳۸۲ در ژنو و در آبان ماه ۱۳۸۴ در تونس برگزار شد و در نتیجه آن “اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی” تدوین و به امضاء بسیاری از کشورها رسید، نشاندهنده تغییر اصول جامعه سنتی بر پایه جامعه اطلاعاتی جهانی است.
دولت الکترونیکی[۲۳] به عنوان یکی از عناصر جامعه اطلاعاتی مقولهایست که در کنار تجارت الکترونیکی[۲۴]، آموزش الکترونیکی[۲۵] و بهداشت الکترونیکی[۲۶] در اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی مورد تأکید قرار گرفته است.
۲-۵- دولت الکترونیک
همانطور که در بخش قبلی بیان شد امروزه دولت الکترونیک به عنوان یکی از عناصر جامعه اطلاعاتی شناخته میشود. با توجه به همین موضوع در حال حاضر بسیاری از دولتها در حال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به خصوص اینترنت یا شبکههای مبتنی بر وب برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان و آژانسهای حکومتی، بنگاههای کاری، کارمندان و سایر سازمانهای غیردولتی هستند. در واقع، دولتها دچار تغییر و تحول بنیادین شدهاند. برای آشنایی بیشتر با تحولات جاری دولتها، مقوله دولت الکترونیک را مورد بررسی قرار میدهیم.
۲-۵-۱- تعریف دولت الکترونیک
تعاریف ارائه شده برای دولت الکترونیک متنوع و متعدد است اما همگی تقریباً مفاهیم یکسانی دارند. در ادامه برخی از این تعاریف ارائه شده است:
-
- دولت الکترونیکی تلاشهای دولتها برای فراهم کردن شهرهایی با اطلاعات و خدمات مورد نیاز آنها با بهره گرفتن از یک سری از تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی است .
-
- دولت الکترونیکی شیوهای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید است که تسهیلات لازم را جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی با کیفیت بالاتر فراهم مینماید و فرصتهای بیشتری را برای مشارکت مردم در فرآیندهای دموکراسی ایجاد میکند [Fang, 2002, p2].
-
- دولت الکترونیکی بهینه سازی مداوم ارائه خدمات و مشارکت ذینفعان و دولت از طریق دگرگونی ارتباط داخلی و خارجی به کمک تکنولوژی، اینترنت و واسطههای جدید است [ITU, 2001, p12].
-
- دولت الکترونیکی به استفاده سازمانهای دولتی از فناوری اطلاعات گفته میشود که توانایی ایجاد تغییر در نحوه ارتباط با شهروند، بخش تجاری و دیگر قسمتهای دولت را دارد. .
-
- طبق تعریف دولت کانادا، دولت الکترونیکی یک دولت دیجیتالی بدون دیوار است. دولت الکترونیکی سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت برخط به مشتریان یا متقاضیان ارائه میدهد و موجب مشارکت آنها در فعالیتهای سیاسی میگردد.
-
- طبق تعریف دولت سنگاپور، دولت الکترونیکی ترکیب فناوری اطلاعات با فعالیتها و فرآیندهای دولتی در جهت بهبود ارائه خدمات دولتی به شهروندان، نهادها و بخشهای مختلف است.
-
- دولت الکترونیک عبارت است از ارائه خدمات دولتی به مردم و سازمانها به صورت شبانهروزی با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات [سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد، ۱۳۸۱[.
در سایر تعاریف ارائه شده, به جنبهه ای پاسخگویی، مسئولیتپذیری و شفافسازی توجه گردیده است. بنابراین با توجه به تعاریف مطرح شده، دولت الکترونیک راهی برای دولتهاست تا با بهره گرفتن از فناوریهای جدید، دسترسی مناسب مردم به اطلاعات و خدمات دولتی فراهم شده، کیفیت خدمات بهبود یافته و امکانی فراهم شود تا مردم در جریانات و فعالیتهای دموکراتیک شرکت کنند [طرح مطالعه و تدوین سند و برنامه توسعه دولت الکترونیکی، ۱۳۸۳، ص ۴۴[.
با توجه به تعاریف فوق مهمترین گام در تحقق دولت الکترونیکی، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور مدیریتی و اجرایی سازمانهای دولتی و یا به عبارت دیگر دستیابی به سازمانهای الکترونیکی است. در حقیقت دولت الکترونیکی متشکل از مجموعه سازمانهای الکترونیکی دولتی است که در شکل ۳ نمایش داده شده است.
شکل ۳: مدل مفهومی دولت الکترونیک
]طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات استان همدان، ۱۳۸۴[
دولت الکترونیک فرصتی را برای مخاطبان دولت (مردم، اشخاص حقیقی و حقوقی) فراهم مینماید تا با بهره گرفتن از روشهای الکترونیکی با دولت ارتباط برقرار کنند. هدف نهایی و غایی دولت الکترونیک ارائه خدمات متنوع دولتی، با سرعت، کیفیت و هزینه های مناسب در بیست و چهار ساعت شبانهروز است. با توسعه دولت الکترونیک نوع ارتباط مردم و دولت تغییر میکند و یک ارتباط غیر مستقیم ولی با حداقل محدودیتها ایجاد میگردد.
۲-۵-۲- سازمان الکترونیکی و دولت الکترونیکی
سازمانهای الکترونیکی، سازمانهای سنتی هستند که در سایه استفاده از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی دگرگون شدهاند. در سازمان الکترونیکی شیوه گردش کار، انجام فرآیندهای مختلف حرفه، ارتباطات بین افراد در درون سازمان، نحوه ایجاد ارتباط با افراد بیرون سازمان، ارتباطات بینسازمانی، داد و ستد، تدارکات، مدیریت و … تحت تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر پیدا کرده و به صورت یکپارچهتر، بهینهتر، مطمئنتر و در زمان کمتر و با خطای کمتر انجام میگردد. سازمانهای الکترونیکی به دو نوع زیر تقسیمبندی میشود [Edmiston, 2003, p6]:
-
- سازمانهای الکترونیکی دولتی: این سازمانها در هسته دولت الکترونیکی قرار دارند و در شکلگیری دولت الکترونیکی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند.
-
- سازمانهای الکترونیکی تجاری: این سازمانها در هسته کسب و کار الکترونیکی قرار دارند و در شکلگیری کسب و کار الکترونیکی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند.
امروزه حوزه کسب و کار (کلیه حوزهها و عرصههای مختلف غیردولتی که در آنها بر مبنای داد و ستد، درآمد حاصل میشود) نیز از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی تأثیرات فراوانی پذیرفته و دگرگون شده است. کسب و کار الکترونیکی در واقع حاصل این دگرگونیها و تغییرات است. تأثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر حوزه کسب و کار از دیدگاههای مختلفی مانند موارد زیر قابل بررسی است:
-
- فرایند بازاریابی
-
- فرایند ساخت و تولید
-
- فرآیندهای ارائه خدمات
-
- سازماندهی و مدیریت نیروی انسانی
-
- زیرساختها، ابزارها و تجهیزات
۲-۵-۳- اهداف دولت الکترونیک
با بررسی متون علمی و تخصصی مرتبط در زمینه دولت الکترونیک در مییابیم که همه دولتها دارای اهداف تقریباً یکسانی در زمینه پیادهسازی دولت الکترونیک هستند. ایجاد و تقویت محیط تجاری، مشتریان بر خط[۲۷] به جای مشتریان به خط[۲۸]، تقویت حکومت، توسعه مشارکت عمومی، بهبود در بازده و بهرهوری، خدماترسانی الکترونیک، اطلاعاترسانی الکترونیک و پاسخگویی در مقابل نیازهای شهروندان به عنوان اهداف اصلی دولت الکترونیک شناخته میشوند.